lauantai 21. toukokuuta 2016

Kesä korkattu alkaneeksi

Kävin tänään kaupungilla vähän kurkkaamassa Ravintolapäivää. Samalla kävin apteekissa ja ruokakaupassa. Kaupassa ollessani LeaP soitti ja pyysi seuraksi "terassille" kesänaloituskaljoille.
No, meidän kaljoittelut jotkut jo tietävätkin. Kahvillehan sitä mentiin. Kiitos, Lea, kahvitteluseurasta ja mukavaa alkukesää siellä mökillä!

Ensin tavattiin Narinkkatorilla, missä Lea jo odotteli minua. 



Sitten Kampin  Coffee Housessa juotiin kahvit oikein ajan kanssa.



Kotona söin rasiallisen hollantilaisia mansikoita. Kymmenkunta marjaa oli piloilla ja yksi ihan läpihomeessa ja mätä. Muut olivat siinä ja siinä, että viitsi syödä sokerilla höystettynä. Vain yksi mansikka maistui hyvälle.



Kotona vielä tsekkasin sant paulian ja gloksinian istukkaani. Tarviikohan kukaan. Ainakin santtuja tulee vielä lisää kun rapsin lehtiä kukkivasta vähemmäksi.


 
Pari lehteä istutin multaan ja loput pistin takaisin vesimukiin.



                                    Lehdet on rapsittu tästä kukkimaan alkavasta yksilöstä


Gloksinian lehdissä on jo nähtävissä pieni mukula. Mukulan on kasvettava paljon isommaksi, että selviää talven yli kun lehdet kuihtuu talveksi. Haljennut lehti näkyy tekevän kaksi mukulaa.  Nämäkin lehdet pistin takaisin vesimukiin. Pitää ottaa kokeiltavaksi yksi iso lehti ja halkaista se moneen osaa ja  testata kuinka monta tainta saa yhdestä lehdestä.

 

2 kommenttia:

  1. Samoilla kulmilla oltiin liikkeellä. Kiva päivä oli kun paistoi pikkusen pilvillä höystettynä, ei ollu niin helle.
    Kukkia en tarvii, kiitos. Mulla on nyt yks santtu jonka sain mutta en tiedä miten se menestyisi ku oon huono kukkien kanssa.
    Semmonen roikkuva juoru- vai mikä se nyt on, sellaisen voisit mulle jostain varastaa;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla tuo santtu on eka, joka koskaan on kukkinut uudestaan. Olen kuullut, että sitä ei saa kastella kuin kerran viikossa ja lehtiä pitää nyppiä pois. Saa nyt nähdä miten tuo menestyy tulevaisuudessa.

      Tarkoitatkohan kultaköynnöstä. Se mulla kasvoi ihan mahdottomasti, mutta annoin pois vuosi sitten kun kyllästyin. Kultaköynnöksessä on vähän isommat lehdet kuin juorussa. Juorua mulla ei olekaan ollut kai koskaan. Pidänpä silmät auki ja sormet vikkelinä, jos jossain osun noiden rönsyjen lähelle.

      Nyt on ollut muutama päivä tosi kivoja ilmoja. Eilen tuulikin tuntui lämpimältä. Hellettä en toivo, mutta puolipilvinen sää olisi mukavaa.

      Poista